Jak napisać CV dla nauczyciela akademickiego

9 rad jak pisać CV dla nauczyciela akademickiego:

  • Curriculum Vitae artystyczne skierowane jest dla zawodów twórczych takich jak graficy, twórcy stron www czy inni artyści. Jest tu całkowita swoboda w doborze formy dokumentu. Podstawową zasadą jest tutaj wywarcie dobrego wrażenia na pracodawcy. Jest to dokument dla osób, które w pracy zawodowej muszą wykazać się dobrym smakiem oraz pomysłowością.
  • Curriculum Vitae hybrydowe jest połączeniem CV funkcjonalnego i chronologicznego. Jest to forma, która może dać największe możliwości dla kandydata, gdyż pozwala połączyć umiejętności wraz z jego historią kariery.
  • Osoby z bogatym doświadczeniem zawodowym powinny wpisać wyłącznie te prace i umiejętności, które są tożsame lub pokrewne z stanowiskiem pracy, na które obecnie aplikują.
  • Aby stworzyć skuteczne CV trzeba najpierw dobrze poznać samego siebie. Trzeba poznać jakie mamy dobre i złe cechy, co jest naszymi atutami, a także co jest naszymi niedoskonałościami.
  • Curriculum Vitae jest swego rodzaju wizytówką aplikanta, dlatego powinno być zredagowane profesjonalnie oraz zwięźle.
  • Niedopuszczalne jest błędne wpisywanie nazw lub osobiste opinie o wcześniejszych pracodawcach.
  • CV powinno zmieścić się na jednej lub maksymalnie na dwóch stronach A4. Szablon powinien zawierać tylko najważniejsze fakty, które będą przydatne w nowej pracy. Nie warto pisać o pracy w fabryce zabawek, jeśli staramy się o pracę w sklepie.
  • CV pisze się w formie bezosobowej. Dzięki temu dokument jest zwięzły, zawierając przy tym maksymalnie dużo informacji.
  • Przed przystąpieniem do tworzenia CV należy dokonać wstępnej autoanalizy, w której trzeba przyjrzeć się własnej osobie oraz odpowiedzieć sobie na pytanie czego oczekuje od nas przyszły pracodawca.

Wzory dla Nauczyciela Akademickiego:

CV wykładowca List motywacyjny wykładowca Podanie o pracę wykładowca

 

Nauczyciel akademicki – opis zawodu

  1. Zadania i czynności robocze.

Można się spotkać z inną nazwą tego zawodu: wykładowca. Głównym zadaniem wykładowcy jest kształcenie studentów i prowadzenie badań naukowych. Są różne typy procesu kształcenia: wykłady, ćwiczenia, seminaria, laboratoria, konwersatoria itp. Wykłady są zajęciami typowo teoretycznymi, prowadzonymi dla większości grup studentów. Na wykładzie wykładowca rzadko wchodzi w interakcję ze studentami. Często wykład wygląda tak, że nauczyciel akademicki przedstawia przygotowany materiał, przemawia do studentów, którzy słuchają i notują cenna wiedzę. Celem wykładu jest przekazanie informacji. Zdarza się, że wykładowcy korzystają z innych pomocy taki jak projektor, tablica, filmy, prezentacje. Na ćwiczeniach wykładowca stara się prowadzić bezpośrednie rozmowy ze studentami. Są to zajęcia kreatywne, gdyż są tworzone przez wykładowcę-moderatora oraz studentów. Zajęcia są prowadzone w  małej liczbie osób, przez co grupa jest bardziej kameralna i lepiej się pracuje. Ćwiczenia mają charakter bardziej praktyczny, można jest nazwać również konwersatoriami. Kolejną formą prowadzenia zajęć są seminaria (np. magisterskie), gdzie nauczyciel spotyka się celowo z wybraną grupą studentów i wspólnie realizują określony cel i określone badania. Wykładowca nadaje im kierunek i je nadzoruje. Nauczyciel akademicki ocenia przy każdej okazji studentów. Kolejnym celem pracy wykładowcy są badania naukowe. W zależności od wybranej dziedziny badań, nauczyciel potrzebuje specjalnych narzędzi, aparatury itp. Badania mają mieć charakter teoretyczny i doświadczalny. W pierwszym przypadku nauczyciel skupia się przede wszystkim na opisie zjawisk, opisie swoich poczynań, zapisuje wnioski, oceny . ponadto projektuje modele teoretyczne i określa koncepcje mechanizmu danych zjawisk. W drugim przypadku wykładowca przystępuje do części praktycznej: robi doświadczenia, eksperymenty naukowe.

  1. Środowisko pracy.

Praca nauczyciela akademickiego odbywa się na uczelni w salach wykładowych i ćwiczeniowych, a także w bibliotekach, laboratoriach i własnych gabinetach. Niektórym specjalnością taki miejsce pracy nie wystarcza, gdyż pracują w terenie otwartym. Taki stan rzeczy obowiązuje takie dziedziny jak malarstwo, rolnictwo i geodezja. Niedogodnością w tym zawodzie jest praca przy sztucznym świetle, która może mieć niszczący wpływ dla oczu. Wykładowcy także mogą być narażeni na problemy ze strunami głosowymi. Tak się dzieje, ponieważ nadwerężają swoje głosy. Podczas wykładów muszą mówić donośnym głosem. Także hałas, wibracje, szkodliwe promieniowania albo działania związków chemicznymi może się przyczynić do pewnych uszczerbków na zdrowiu. Ta praca obliguje do częstych kontaktów z ludźmi. Wykładowca musi mieć zdolności interdyscyplinarne. Musi umieć pracować w grupie, w zespole. Praca ma charakter dydaktyczny. Wykładowca musi się wykazać zdolnościami kierowniczymi. Powinien być asertywny i stanowczy. Wykładowca bierze odpowiedzialność za efekty pracy swoich studentów. Jakimi będą pracownikami w przyszłości. Zawód nauczyciela akademickiego należy do najbardziej prestiżowych zawodów. Jest to zawód szanowany w świecie i w społeczeństwie. Czas pracy nauczyciela akademickiego jest ruchomy. Wszystko jest zależne od grafiku zajęć. Uczestniczy w konferencjach naukowych, wydarzeniach kulturalnych, społecznych itp.

  1. Wymagania psychologiczne, wymagania zdrowotne i fizyczne, warunki podjęcia pracy w zawodzie.

Nauczyciel musi się wykazywać doskonałą pamięcią, obiektywizmem oraz empatią. Inteligencja i wrodzona mądrość życiowa nadaje kunsztu i pozycji nauczyciela. Staje się wtedy swoistym autorytetem dla młodzieży oraz dla społeczeństwa. . Musi podejmować szybkie i trafne decyzje. Jest także w pewnym sensie mediatorem w trakcie jakiś sporów pomiędzy dziećmi. Umiejętność palowania i organizowania także jest cechą pożądaną. Praca w zawodzie nauczyciela akademickiego zaliczana jest do lekkich prac. Oczywiście wymaga wielkiego zaangażowania emocjonalnego i ogromnych pokładów energii. Jednak nauczyciel musi posiadać dobrą sprawność fizyczną. Nauczyciel akademicki musi mieć charyzmę. Przekazując wiedzę studentom musi ich zainteresować przedmiotem czy zagadnieniem. Musi przystępnie wyjaśniać skomplikowane zagadnienia. W czasie dyskusji, czy obrony swojego stanowiska, musi zachować samokontrolę i opanowanie. Wykładowcę powinna cechować wyobraźnia, ciekawość do świata. warunkiem minimalnym do pracy w tym zawodzie jest posiadanie wykształcenia wyższego. Jednak sam tytuł magistra nie wystarczy. Nauczyciel akademicki musi się piąć po szczeblach kariery naukowej. Aby zdobyć upragnione tytuły, musi pisać publikacje i prace naukowe. Kolejnym wymogiem jest znajomość języka obcego najlepiej angielskiego i innego języka nowożytnego. Można, ale nie trzeba mieć wykształcenia pedagogicznego.

 

  1. Możliwości awansu w hierarchii zawodowej, możliwości podjęcia pracy przez dorosłych, polecana literatura, zawody pokrewne.

Istnieją ogromne możliwości awansu w zawodzie nauczyciela akademickiego. Ścieżka kariery i awansu może przebiegać po dwóch płaszczyznach. Po tytule magistra, kolejnymi tytułami jakie można zdobyć są: doktor, doktor habilitowany, profesor nadzwyczajny, profesor zwyczajny. Ten podział jest ze względu na stopnie naukowe. Ze względu na zajęte stanowiska funkcyjne nauczyciel akademicki może zajmować takie stanowiska: kierownik pracowni, kierownika zakładu naukowego, dyrektor instytutu, prodziekan, dziekan, prorektor, rektor. Dodatkowymi elementami awansu są sukcesy naukowe, które się zdobyło podczas prac badawczych, konkursów. Uczestnictwo w projektach badawczych jest także kolejnym elementem awansu. Szczytowym osiągnięciem, sukcesem dla wykładowcy jest otrzymanie nagrody Nobla. Nie ma granic wiekowych w wykonywaniu tego zawodu. Jednym z kryteriów jest wykształcenie i odpowiednie predyspozycje do wykładania na uczelni. Zauważa się, że obecnie sa preferowane osoby młodszego do 40 roku życia.

  1. Możliwości zatrudnienia oraz płace.

Istnieją jeszcze inne możliwości zatrudnienia dla nauczycieli akademickich: nauczyciel nauczania ponad elementarnego, wykładowca na kursach. Nauczyciel  akademicki może pracować w szkołach wyższych, takich jak uniwersytety, politechniki, szkoły wyższe, kolegia, wyższe szkoły rolnicze i teologiczne. Szkoły te mogą być państwowe lub prywatne uczelnie są zazwyczaj położone w większych ośrodkach miejskich. Statystyki GUS-u wskazują coroczny przypływ osób, które starają się o prace nauczyciela akademickiego. Bezrobocie występuje bardzo rzadko w tej branży, a jak już ono jest to trwa bardzo krótko. Płace nauczycieli akademickich, mimo wykonywania prestiżowego i zaszczytnego zawodu, nie są wysokie. Na pewno nie są adekwatne do wkładu ich pracy. Wynagrodzenie dla wykładowcy wynosi około dwóch i siedmiuset tysięcy złotych. Te zarobki są wyższe od średniej krajowej. Obecnie, aby dostać etat na uczelni trzeba mieć tytuł doktora habilitowanego, według nowych przepisów. Wykładowcy mogą sobie dorabiać na uczelni będąc wykładowcą na studiach wieczorowych czy zaocznych, które cieszą się spora popularnością.

Więcej porad na startcv.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *